Johtajuuden asiantuntija | puh: 0400 840 454 | email: info(at)pomona.fi

Tiedolla johtamisen harha

Pomona_Jarmo Savenius

Tiedolla johtamisen harha

Elämme mittaamisen vuosituhatta. Digitalisaation kehittyminen on johtanut siihen, että emme kehittyneissä länsimaissa osaa arvioida edes unemme laatua, ellemme saa sille todistusaineistoa rannelaitteesta tai sormuksesta.  Sama mittaamisen kulttuuri kasvaa otollisessa maaperässä yritysmaailmassa, jossa työskentelee paljon datasta viehättyneitä ihmisiä. Onko kaikki informaatio tai data kuitenkaan tietoa?

Onko kaikki data tietoa?

”Informaatio ja tieto voidaan nähdä synonyymeina, mutta tieteellisessä käytössä niiden välille tehdään ero. Informaatio on yläkäsite ja tieto sen alakäsitteenä tarkoittaa tarkempaa perusteltavuuteen ja totuudenmukaisuuteen liittyvää vaatimusta”. Tämä selitys tulee ensimmäisenä esiin Wikipediasta, kun googlettaa datan ja tiedon eroa. Jos sinulla siis on käytettävissäsi paljon informaatiota/dataa, sinulla ei välttämättä ole käytettävissäsi tietoa. Ei ainakaan silloin, jos et pysty perustelemaan sen käyttötarkoitusta tai totuudenmukaisuutta. Mitä enemmän sinulla on eri lähteistä kertyvää sirpaleista informaatiota, sitä vaikeammaksi tulee havaita, mikä osa tuosta kaikesta datasta on tietoa juuri sinulle. Kuulostaako tutulta?

Datan ja informaation keräämisen helppous johtaa vauhtisokeuteen. Kuvittelemme olevamme kovinkin viisaita johtamisessamme, kun meillä on mahdollisimman paljon dataa esimerkiksi henkilöstöstämme. Mutta kuka hyötyy oikeasti siitä, että tiedämme ostopäällikön vasemman jalan kengännumeron? Suuri datan määrä vie johtajien ajatukset hyödyllisten asioiden tekemisestä mielenkiintoisten asioiden tekemiseen. ”Tiedolla” johtaminen toimii kuin silmänkääntäjän tekemät manööverit – huomio kiinnittyy epäolennaisuuksiin samalla kun taikuri varastaa lompakkosi.

Luuletko olevasi kartalla?

Vaaramomentti on suuri, jos ”tiedolla” johtamisen vimma johtaa yhä suurempaan valovuosien päässä yrityksen arkitodellisuudesta ja käytännön bisneksestä olevaan analyytikkojoukkoon. Kun ennen johtajien oli vaikea tehdä päätöksiä olemattoman datan pohjalta, nyt sitä tulee jo liikaa ja se on muka-laadukasta. Häntä alkaa heiluttaa koiraa. Samalla ”tiedolla” johtaminen toimii oivana tekosyynä välttää kaikkea läheisempää kanssakäymistä asiakkaiden tai oman henkilöstön kanssa.

Tehokas keino välttyä ”tiedolla” johtamisen sudenkuopilta, on palata takaisin yrityksen toiminnan perusteisiin ja strategiaan. Eiköhän ne olennaiset ja strategian toteuttamisen kannalta tärkeät muutamat mitattavat ja seurattavat asiat sieltä löytyne. Äläkä unohda asiakasta!

Jarmo Savenius

Kirjoittaja on kokenut johdon konsultti, jota aina silloin tällöin ihmetyttää yritysjohdon harhautuminen erilaisten muodikkaiden ilmiöiden perässä juoksemiseen sen kummemmin asiaa ajattelematta.